7,5-tonówka lepsza niż blaszak?
Można kupić dużego busa, dołożyć do niego wzmocnione zawieszenie, wozić dużo i drżeć przed każdą kontrolą drogową, omijać trasy, na których stoją wagi, patrole ITD lub Policji, albo czekać na poboczu, aż krokodylki wreszcie odjadą. Lecz czas w dystrybucji jest bezcenny! Lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia prawa i komfortu jest zakup większego samochodu, lepiej dostosowanego do potrzeb.
InterCars rozwija się, rośnie zarówno liczba filii, jak i ilość sprzedawanych towarów. Coraz więcej ładunków ma duże rozmiary z racji szybszego wzrostu rynku ciężarowego. Dlatego filia Poznań rozpoczęła dystrybucję towarów pomiędzy punktami należącymi do grupy nowym, większym samochodem. Wybrano ciężarówkę o DMC 7500 kg, która może legalnie przewozić ładunki o masie niemal 3,5 t, ma zdolności przewozowe 3,5 razy większe, niż „blaszak”, a zużywa zaledwie o 30% więcej paliwa. Podobnie rzecz ma się z wynagrodzeniem kierującego. Wprawdzie musi mieć wyższe kwalifikacje i w związku z tym jego wynagrodzenie jest nieco większe, ale jest w stanie w tym samym czasie rozwieźć dużo więcej towaru. Choć ciężarówka nie porusza się tak szybko jak bus, rekompensuje to krótszym rozładunkiem za pomocą wózka paletowego i windy.
Duży wpływ na wydajność środka transportu ma również dostęp do podzespołów wymagających obsługi, czyli czas na wykonanie przeglądów. Tu klasycznie zbudowana ciężarówka z odchylaną kabiną bije na głowę wszystkie blaszaki, a prostota obsługi azjatyckich samochodów, stworzonych do pracy, jest niepodważalna. Porównajmy typowy samochód dostawczy w wersji L3H2 o wymiarach zewnętrznych (dł.xszer.xwys.) średnio 6,8x2x2,6 m i ładowni o pojemności 13-15 m3, z ISUZU, które przy wymiarach zewnętrznych 7,65x2,3x3,2 m może przewieźć 30 m3. Średnica zawracania takiego furgonu to co najmniej 12,6 m, ciężarowego ISUZU 13,7 m. Te wartości pokazują, że duża ciężarówka nie jest niezgrabna, a jej możliwości przewozowe są o 100% większe. Zakazy wjazdu w centrach miast, weekendowe, wakacyjne, „upałowe”, dotyczą pojazdów o większej DMC, a nie samochodu tej wielkości.
Nie bez znaczenia z punktu widzenia kierowcy jest łatwość poruszania się w miastach. Ważna jest widoczność: w ISUZU mamy największy stosunek powierzchni przeszklonych do całkowitej powierzchni kabiny i wygodnie umieszczony fotel kierowcy, co, w połączeniu z nisko poprowadzonymi krawędziami szyb bocznych i czołowej, daje najwyższe wartości kątów widzenia we wszystkich kierunkach. Doskonale sprawdzają się lusterka na podwójnych wysięgnikach, które nie drżą nawet w czasie jazdy po brukowej nawierzchni. Są podgrzewane i elektrycznie regulowane, a duża sferyczność zapewnia znakomite pole widzenia. Na komfort pracy obsługi wpływa również ergonomiczny fotel z regulacją tłumienia do masy kierowcy, kolumna kierownicy ustawiana w 2 płaszczyznach, elektrycznie opuszczane szyby boczne oraz wydajny układ ogrzewania i klimatyzacji.
Nawet w czasie krótkich przelotów i jazdy w mieście priorytem ma bezpieczeństwo kierowcy i przewożonego ładunku, w tym przypadku o znacznej wartości. Dlatego dystrybucyjny samochód wyposażono w 2 poduszki powietrzne o dużej pojemności, chroniące kierowcę i pasażera, oraz układy wspomagające, w tym LDWS (line departure warning system) ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. W wyposażeniu seryjnym jest również hamulec górski. Bezpieczeństwo ładunku zapewnia 12 uchwytów do kotwienia ciężkich ładunków w podłodze (każdy po 500 kN), dwa rzędy listew do mocowania pasów i drążków rozporowych. To elementy, których próżno szukać w „blaszakach”.
Kto raz zdejmował beczkę 200 l czy paletę tarcz Brembo bez użycia wózka widłowego, ten doceni zastosowanie windy Bär 2=4. Można nią sterować z wygodnego pilota lub zewnętrznego panelu. Szybka w działaniu (napięcie robocze 24 V umożliwia zastosowanie profesjonalnej windy), sprawnie unosi i opuszcza ładunki o masie nawet 1500 kg. Jest to model najczęściej stosowany w zaawansowanej dystrybucji (Żabka, Biedronka, Netto, a teraz również InterCars).
Wartość rezydualna samochodów ciężarowych rośnie proporcjonalnie do ich wielkości. Im samochód większy, bardziej zaawansowany nadwoziowo, tym dłuższa jego żywotność, a tym samym większa wartość rezydualna po 5-10 latach, czy nawet dłuższym okresie eksploatacji bardziej skomplikowanych pojazdów budowlanych. Biorąc pod uwagę konstrukcję samochodów ISUZU (napęd rozrządu przewidziany na 700 tys. km, klocki hamulcowe w ruchu miejskim na 100- 150 tys. km, tarcze na 450 tys. km, dużą żywotność opon 17,5-calowych) możemy spokojnie założyć 15-letni okres użytkowania pojazdu. Dodatkowo sprzyjają temu niskie koszty serwisowania (mały przegląd w ASO ok. 990 zł, duży ok. 1800 zł z materiałami). Faktyczny koszt eksploatacji 7,5-tonowego samochodu ciężarowego na przestrzeni 5 lat jest znacznie niższy niż dostawczego, przy tym samym przebiegu.
Perła wśród pikapów
Nadwozia furgonowe widziane z AMP
Gazeta TRANSPORT- TECHNIKA MOTORYZACYJNA
EURO 6 w standardzie oraz ISUZU na diecie
O wszechstronności zastosowań ciężarówek Isuzu oraz możliwości montażu dowolnie wybranych zabudów.
W artykule o rekordowych targach INTER CARS wpomina o naszym stoisku wystawowym gdzie wszyscy podziwiać mogli całą gamę samochodów ISUZU i SSANGYONG
Artykuł w gazecie TRANSPORT- TECHNIKA MOTORYZACYJNA
Isuzu P75- jeden samochód, wiele mozliwości
Pogromca miejskiej dżungli
Bardzo prosty i wytrzymały samochód dostawczy, który jak to się powszechnie mówi „nie klęknie na robocie”, a jednocześnie nie odstaje od ogólnie obowiązujących norm w zakresie praktyczności – wielu przedsiębiorców ...
Isuzu D-Max profesjonalista - Artykuł w całości poświęcony ISUZU D-MAX w czasopiśmie Van ekstra.(nr 7-8/2014)
ISUZU to jeden z najstarszych producentów samochodów w Japonii. Firmy Tokio Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co, Tokyo Gas oraz Electric Industrial Co nawiązały współpracę z brytyjską firmą Wolseley i w 1922 r. powstał japoński samochód osobowy A
28 maja w podwarszawskim Czosnowie otwarto pierwszy autoryzowany salon i serwis Isuzu. Oferta placówki obejmuje samochody dostawcze i ciężarowe: od pickupa D-Max, poprzez pojazdy dostawcze o DMC 3.5t, auta ciężarowe o DMC 3.5 – 7.5t, aż po ciężarówki ...
Jak już informowaliśmy, spółka Q-Service Truck należąca do Inter Cars została dilerem marki ISUZU. Pierwszy autoryzowany salon sprzedaży i serwis pojazdów tej marki został otwarty.
Dnia 28 maja nastąpiło otwarcie salonu Isuzu, którego oficjalnym importerem jest Inter Cars. Salon ten jest ulokowany w bardzo dobrym miejscu, przy drodze krajowej nr. 7 w miejscowości Cząstków Polski około 30 km od Warszawy.
Na autodromie Jastrząb koło Szydłowca w dniach 25-26 kwietnia odbył się II Odcinek Specjalny Wielkiego Rajdu. Padający deszcz utrudnił nieco organizację spotkania, ale i tak atrakcji nie zabrakło.
W Czosnowie przy ulicy Gdańskiej 27 (około 1 km od siedziby Inter Cars przy trasie nr 7) z początkiem nowego roku rozpoczyna działalność salon firmowy ISUZU. Pojazdy tej marki sprzedawane są z powodzeniem w 120 krajach świata.
Pojazdy marki Isuzu sporadycznie tylko można spotkać na naszych drogach. Wygląda jednak na to, że staną się popularniejsze, albowiem ich producent nawiązał współpracę z Q-service Truck
D-Max to model oferowany na rynku od 2002 roku. Obecna druga generacja Isuzu z otwartą przestrzenią bagażową debiutowała dziewięć lat później. Japoński produkt nabrał bardziej europejskich i nowoczesnych kształtów, zwiększył swoje gabaryty, zdecydowanie p
Popularność pickupów w Polsce wynika przede wszystkim z możliwości odliczenia od ich zakupu podatku VAT. Ograniczenie kosztów nabycia i eksploatacji takiego pojazdu sprawia, że samochody osobowo-użytkowe cieszą się nieustannym zainteresowaniem. Wieloletnią dominację w tym segmencie japońskiego trio (Toyoty Hilux, Nissana Navary i Mitsubishi L200) coraz częściej próbują osłabić kolejni konkurenci: Ford Ranger, Volkswagen Amarok, SsangYong Actyon oraz bohater dzisiejszego testu - Isuzu D-Max.
Wygląd zewnętrzny
Potężny i solidny to pierwsze określenia jakie cisną się na usta kiedy widzimy D-Maxa. Najnowszy produkt Isuzu przykuwa uwagę swoimi gabarytami. Ponad pięć metrów długości (5295 mm), wysokość 1795 mm i szerokość 1860 mm w połączeniu z rozstawem osi wynoszącym 3095 mm i niemal 2 tonami wagi (1945 kg), budzą respekt u innych użytkowników dróg. Wrażenie masywności potęguje obszerna podwójna kabina, wyraźnie zaznaczone nadkola w których osadzono 17-calowe aluminiowe tarcze kół, szerokie progi boczne i ponad półtorametrowej długości skrzynia ładunkowa. Front pojazdu tworzą skośne reflektory pomiędzy którymi osadzono chromowaną osłonę wlotu powietrza. Połyskującą warstwą chromu pokryte zostały również lusterka boczne, klamki i elementy tylnego zderzaka. Przestrzeń ładunkowa w zależności od zasobności naszego portfela może być otwarta lub zostać przykryta jedną z kilkunastu zabudów, których zakup wiąże z dodatkowym wydatkiem od 7 do 14 tys. zł. Ponadto szeroka gama dedykowanych akcesoriów daje duże możliwości personalizacji wyglądu zewnętrznego D-Maxa. Mamy do wyboru m.in. różnorodne stopnie boczne, orurowanie przedniej i tylnej części nadwozia, chromowane roll-bary skrzyni ładunkowej, nakładkę ochronną zderzaka przedniego, owiewki maski i szyb bocznych lub relingi dachowe. Możemy również zwiększyć walory użytkowe japońskiego pickupa montując akcesoryjną wciągarkę, hak holowniczy, wysuwaną platformę skrzyni ładunkowej, skrzynkę narzędziową, szyny, kratę lub siatkę przestrzeni ładunkowej oraz zestaw do transportu rowerów.
Wnętrze pojazdu
Przestrzeń pasażerska Isuzu zaskakuje równie pozytywnie jak design zewnętrzny. Wnętrze wita nas czarno-srebrnymi plastikami na desce rozdzielczej i czekoladową skórzaną tapicerką. Lista wyposażenia standardowego w testowej wersji LSX pasuje raczej dla dobrze wyposażonego modelu klasy średniej niż użytkowego pickupa. Oprócz zestawu systemów bezpieczeństwa czynnego – ABS, EBD, ESC, TCS i kompletu sześciu poduszek powietrznych na pokładzie japońskiego modelu znajdziemy kierownicę pokrytą skórą, tempomat, elektrycznie regulowane wszystkie szyby, automatyczną klimatyzację, elektryczną regulację fotela kierowcy, ogrzewanie przednich foteli czy zestaw audio z systemem Live Surround.
Klasyczny i stonowany projekt deski rozdzielczej cechuje się przejrzystością i ergonomią. Przed trójramienną kierownicą (regulowaną tylko w pionie) z przyciskami sterowania systemem audio, telefonem i tempomatem znalazły się dwa czytelne zegary z centralnie umieszczonym wyświetlaczem komputera pokładowego. Na podświetlonym na niebiesko ekranie oprócz standardowych informacji o zużyciu i poziomie paliwa, temperaturze zewnętrznej czy przebiegu dziennym prezentowany jest stopień zapełnienia filtra DPF.
Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje panel sterowania nawiewem i automatyczną klimatyzacją. Trzynaście przycisków zgrupowanych wokół miniaturowego wyświetlacza prezentującego aktualnie ustawioną temperaturę tworzy kształt koła. Powyżej usytuowano archaiczny ale czytelny wyświetlacz radioodtwarzacza. Za 2091 zł możemy zamienić go na kolorowy ekran stacji multimedialnej Kenwood lub za 4059 zł kupić zestaw sygnowany przez tego samego producenta zawierający nawigację. Na samym szczycie konsoli centralnej oraz przed pasażerem przedniego fotela znajdują się praktyczne zamykane schowki.
D-Max oferowany jest z trzeba wariantami kabin: pojedynczą dwuosobową, przedłużoną z drugim rzędem awaryjnych siedzisk pozwalających przewieźć na krótkich dystansach dwie dodatkowe osoby oraz kabiną podwójną gwarantującą komfortową podróż czterem, a nawet pięciu osobom. Testowy egzemplarz posiadał najbardziej przestronną przestrzeń pasażerską w której zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie niezależnie od wzrostu podróżujących nie brakowało miejsca. Dodatkowym atutem podwójnej kabiny są mocno przyciemnione tylne szyby, które pozwalają wykorzystać drugi rząd siedzeń jako chronioną przed niepożądanymi spojrzeniami dodatkową przestrzeń bagażową.
Sam bagażnik, a w zasadzie skrzynia ładunkowa Isuzu w zależności od wyboru kabiny może mieć od 1552 do aż 2305 mm długości. Przy szerokości od 1530 do 1570 mm i wysokości od 440 do 465 mm daje nam to kubaturę (do wysokości burt) przestrzeni bagażowej od 1044 do 1682 litrów. Testowy egzemplarz wyposażony był w efektowną podnoszoną do góry pokrywę przestrzeni ładunkowej o wymiarach - długość 1552 mm, szerokość 1530 mm, wysokość 465 mm. Wadą podnoszonej pokrywy jest utrudniony dostęp do rzeczy pozostawionych na skrzyni ładunkowej przy tylnej ścianie kabiny. Niewielka szczelina jaka pozostaje z boku przy maksymalnym uniesieniu pokrywy uniemożliwia sięgnięcie po znajdujące się w głębi przestrzeni bagażowej przedmioty.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską pickupa z Tokio pracuje 2.5-litrowa wysokoprężna jednostka generująca moc 163 KM i moment 400 Nm. Wartości te gwarantują optymalne osiągi przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Potężny D-Max zadowala się 9 litrami oleju napędowego na 100 km w mieście i tylko 7 litrami w trasie. Przy tej masie pojazdu i współczynniku oporu powierza znacznie wyższym niż w przypadku samochodów osobowych jest to wzorowy wynik. Z niewysilonym dieslem współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Poza bardzo długimi drogami prowadzenia drążka zmiany biegów jej praca nie budzi zastrzeżeń. Zawieszenie Isuzu (z tyłu na resorach piórowych) zestrojone jest dosyć miękko. Nie jest to wada w terenie gdzie lepiej tłumione są nierówności nawierzchni, jednak na asfalcie podczas gwałtowanych zmian kierunku jazdy lub szybko pokonywanych zakrętach nadwozie nadmiernie się przechyla. Prześwit wynoszący 235 mm, dołączany napęd 4x4, 30-stopniowy kąt natarcia i o 5 stopni mniejszy kąt zejścia pozwala na bezstresowe zjechanie D-Maxem z utwardzonych dróg. Napęd na oś przednią (standardowo napędzana jest tylna) możemy dołączyć bez zatrzymywania się jadąc nie szybciej niż 100 km/h, a jeżeli to okaże się niewystarczające, tym samym pokrętłem znajdującym się na tunelu centralnym możemy po zatrzymaniu się włączyć reduktor 4L. Właściwości terenowe Isuzu są więcej niż wystarczające dla przeciętnego użytkownika i spełnią oczekiwania osób zmuszonych do poruszania się w trudnym terenie jak i tych, którzy taką jazdę traktują jako przyjemny sposób spędzania wolnego czasu.
Podsumowanie
D-Max to model oferowany na rynku od 2002 roku. Obecna druga generacja Isuzu z otwartą przestrzenią bagażową debiutowała dziewięć lat później. Japoński produkt nabrał bardziej europejskich i nowoczesnych kształtów, zwiększył swoje gabaryty, zdecydowanie poprawiła się jakość jego wykończenia, a po bliższym poznaniu okazuje się konkurencyjny na tle bardziej znanych i popularnych pickupów. Pomimo tego nadal jeszcze postrzegany jest jako samochód egzotyczny oraz niszowy i bardzo rzadko gości na polskich drogach.
Dane techniczne
Silnik – diesel
- Pojemność skokowa – 2499 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120(163)
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 1400-2000
Pojemność zbiornika paliwa: 76l
Wymiary
- Długość (mm) – 5295
- Wysokość (mm) – 1795
- Szerokość (mm) –1860
- Rozstaw osi (mm) – 3095
Napęd
- 4WD
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 255/65 R17
- Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1945
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 3000
Pojemność bagażnika: 1104 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia LSX. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Bluetooth
• Centralna klamka tylnej klapy (chromowana)
• Chromowana listwa na przedniej masce
• Chromowane progi boczne
• Chromowane wykończenie tylnego zderzaka
• Deska rozdzielcza z chromowanymi elementami
• Fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia
• Gniazdo 12V w schowku po stronie pasażera
• ISOFIX - kabina podwójna
• Kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów skórzane
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicza z regulacją kąta pochylenia
• Kontrolka zapięcia pasów bezpieczeństwa
• Kurtynowe poduszki powietrzne
• Lusterka boczne ogrzewane, sterowane elektrycznie z kierunkowskazami
• Ogrzewane fotele przednie
• Osłona miski olejowej
• Osłona skrzynki rozdzielczej
• Osłona zbiornika paliwa
• Otwieranie wlewu paliwa z wnętrza pojazdu
• Podłokietnik w tylnej kanapie
• Podnóżek kierowcy
• Popielniczka i zapalniczka
• Poszerzone błotniki
• Progi boczne
• Przedni grill chromowany
• Przedni zderzak w kolorze nadwozia
• Przednie pasy bezpieczeństwa zintegrowane z systemem SRS
• Przednie poduszki powietrzne (kierowca, pasażer)
• Przednie szyby sterowane elektrycznie
• Radio CD / mp3
• Reflektory (światła mijania i drogowe) projekcyjne
• Regulacja wysokości przednich pasów bezpieczeństwa
• Regulowana wysokość fotela kierowcy
• Regulowane zagłówki
• Schowek pasażera / zamykany na kluczyk
• Schowek w konsoli centralnej z podłokietnikiem
• Schowki w oparciach przednich foteli
• System audio sterowany z kierownicy
• System bezpieczeństwa biernego - SRS w połączeniu z poduszkami powietrznymi
• System elektronicznego rozdziału siły hamowania - EBD
• System głośników
• System kontroli trakcji - TCS
• System Live Surround
• System stabilizacji toru jazdy - ESC
• System zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania - ABS
• System zapobiegający przytrzaśnięciu palców po stronie kierowcy
• Światła do jazdy dziennej z lampami przeciwmgielnymi
• Światła przeciwmgielne przednie / tylne
• Tapicerka skórzana
• Tempomat sterowany z kierownicy
• Trzecie światło stop
• Tylna kanapa składana oraz dzielona (60/40 – siedzisko)
• Tylne siedzenia składane
• Tylne szyby sterowane elektrycznie - kabina podwójna
• Tylne światła LED
• Tylny zderzak z ochronnymi nakładkami
• Uchwyty na napoje: drzwi przednie/deska rozdzielcza/pomiędzy przednimi fotelami
• Uchwyty wewnętrzne skrzyni ładunkowej
• Wejście AUX oraz mini USB
• Wskaźniki z multifunkcyjnym wyświetlaczem centralnym
• Wspomaganie kierownicy
• Zaczep do holowania (przód)
• Zamek centralny sterowany z kluczyka
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Isuzu Automotive Polska za udostępnienie samochodu do testu.
źródło: http://www.info-ekspert.pl/artykul-3780.html